HAL is an open archive, i.e. a platform that allows both the permanent archiving and the open access diffusion of scientific production. It was created in 2001 by the CNRS and continues to be maintained by the Center for Direct Scientific Communication (CCSD).

 

National and multidisciplinary platform, HAL also allows the creation of institutional or thematic instances. HAL is at the heart of the Open Science strategy at the national level (National Plan for Open Science, CNRS, ANR, etc.) as well as at the UL.

The HAL Univ. Lorraine portal officially opened in May 2016. It became the official bibliography of the University in 2018.

When the project was launched in 2014, 4 solutions were tested: Dspace, HAL, Islandora and Okina (based on Drupal). HAL, which emerged as the winner of this test phase by meeting more than 80% of the expected functionalities listed by our pilot laboratories, was logically chosen by the steering committee. Identified as a national archive by the Ministry, HAL is used by more than 120 institutions of the ESR and thus facilitates the management of publications in the UMR.

Thanks to Article L 533-4-1 of Book V of the Research Code, created by the Law For a Digital Republic of October 7, 2016, when it comes to research financed at 50% by public funds, I can deposit in open access the postprint of an article within a maximum period of 6 months for STM and 12 months for SHS, regardless of the contract signed with the publisher.


The postprint is the final version of the article, which integrates the reviewers’ corrections. It can also be called final draft post-refereeing or accepted article or accepted author manuscript. Its content is identical to the editor’s PDF version but without the layout.


For other types of publications, it is advisable to refer to the contract, to which it is possible to add a clause (model in english). Please note that some publishers allow full-text distribution of book chapters (List of publishers and confitions in French).


Another possibility is to apply the strategy of non-assignment of the rights which consists in not yielding any more the exclusiveness of its author’s rights to an editor to allow, thanks to the deposit in HAL, the immediate free access to the articles, without additional expenses, and whatever the model of diffusion of the review in which they are published.


In case of doubt, contact: hal-contact[@]univ-lorraine.fr


To know more about the legal aspects (in french) : https://openaccess.couperin.org/ai-je-le-droit/

A team of librarians spread over all the campuses is at your service to train you, to accompany you, to carry out the quality control of the UL deposits and to answer any question concerning HAL. Do not hesitate to contact them : hal-contact@univ-lorraine.fr

 

They can intervene in your teams/units according to the modalities which seem to you the most adapted: presentation, workshop, focus on a specific point, permanence in the units, individual appointment, in presence or remotely.

 

Moreover, 2 online workshops in English are schedules regularly (number of places limited to 5 people to facilitate exchanges):

  • HAL essential: the essential to know how to deposit a document in HAL (1h)
  • My identity in HAL : to make the point on your HAL account, your multiple authors forms and to create your idHAL / CV HAL (1h)

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HAL est une archive ouverte, c’est-à-dire une plate-forme qui permet à la fois l’archivage pérenne et la diffusion en libre accès de la production scientifique. Elle a été créée en 2001 par le CNRS et continue à être maintenue par le Centre pour la Communication Scientifique directe (CCSD).

 

Plate-forme nationale et pluridisciplinaire, HAL permet également la création d’instances institutionnelles ou thématiques. HAL est au coeur de la stratégie Science ouverte à l’échelle nationale (Plan national pour la Science ouverte, CNRS, ANR, etc.) comme à l’UL.

Le portail HAL Univ. Lorraine a officiellement ouvert en mai 2016. Il est devenu la bibliographie officielle de l’Université en 2018.

Logo HAL-ULAu lancement du projet en 2014, 4 solutions ont été testées : Dspace, HAL, Islandora et Okina (basée sur Drupal). HAL, sorti vainqueur de cette phase de tests en répondant à plus de 80% des fonctionnalités attendues listées par nos laboratoires pilotes, a logiquement été choisi par le comité de pilotage. Identifiée comme archive nationale par le Ministère, HAL est utilisé par plus de 120 établissements de l’ESR et facilite ainsi la gestion des publications dans les UMR.

Grâce à l’article L 533-4-1 du livre V du Code de la recherche, créé par la loi Pour une République numérique du 7 octobre 2016, lorsqu’il s’agit de recherche financée à 50% par des fonds publics, je peux déposer en accès ouvert le postprint d’un article dans un délai maximum de 6 mois pour les STM et de 12 mois pour les SHSquel que soit le contrat signé avec l’éditeur. Voir le guide d’application de l’article 30.


Le postprint est la version finale de l’article, qui intègre les corrections des reviewers. Il peut également être appelé final draft post-refereeing ou accepted article ou accepted author manuscript. Son contenu est identique à la version PDF éditeur mais sans la mise en page.


Pour les autres types de publications, il convient de se référer au contrat, auquel il est possible d’ajouter un avenant (modèle en français, modèle en anglais). Notez que certains éditeurs autorisent la diffusion du texte intégral des chapitres d’ouvrages (Liste des éditeurs et conditions).


Une autre possibilité est d’appliquer la stratégie de non-cession des droits qui consiste à ne plus céder l’exclusivité de ses droits d’auteur à un éditeur pour permettre, grâce au dépôt dans HAL,le libre accès immédiat aux articles, sans frais supplémentaire, et quel que soit le modèle de diffusion de la revue dans laquelle ils sont publiés. Voir le guide.


En cas de doute, contacter : hal-contact[@]univ-lorraine.fr


En savoir plus sur les aspects juridiques liés : https://openaccess.couperin.org/ai-je-le-droit/

Le Réseau d’Appui à la Recherche est une équipe de bibliothécaires répartis sur tous les campus de l’université. Ses membres sont à votre service pour vous former, vous accompagner, effectuer le contrôle qualité des dépôts UL et répondre à toute question concernant HAL. N’hésitez pas à les contacter : hal-contact@univ-lorraine.fr

Ils peuvent intervenir dans vos équipes/unités selon les modalités qui vous semblent les plus adaptées : présentation, atelier, focus sur un point spécifique, permanence dans les unités, rendez-vous individuel, en présentiel ou à distance.

En outre, 2 ateliers en ligne sont proposés régulièrement (nombre de places limité à 5 personnes pour faciliter les échanges) :

  • HAL essentiel : l’essentiel pour savoir déposer un document dans HAL (1h)
  • Mon identité dans HAL : pour faire le point sur votre compte HAL, vos multiples formes auteurs et créer votre idHAL / CV HAL et lien avec ORCID (1h)

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